2015. szeptember 13., vasárnap

Interjú - Tepfenhart-Durni Orsolya

Kenyérsütés a modern háztartásban



A
 kenyérsütés korábban alapkövetelménynek számított egy háziasszony életében, ma azonban a bolti kenyerek mellett kevesen vállalkoznak eme nemes tudomány művelésére. Tepfenhart-Durni Orsolya sütőjéből ellenben gyakran árad az a bizonyos, összetéveszthetetlen illat, melynek csak egyvalami lehet a forrása: a friss, házi kenyér. A kenyér, amelyet Orsi ráadásul időnként valódi kovásszal süt.

Orsi, mikor és miért kezdtél el kenyeret sütni?
ORSOLYA Kenyérsütéssel nagyjából már tíz évvel ezelőtt is próbálkoztam, amikor valami alkalomra kaptam egy kenyérsütőgépet. Akkor még nem érdekelt annyira ez az egész, ráadásul volt pár negatív élményem: összeesett kenyér, keletlen bélzet formájában, és ez elvette a kedvem. Aztán az interneten találtam egy blogot, ahol csupa olyan recept van, akár kenyér, akár kelt tészta, amik sikerültek, és ez kedvet adott. Aztán az alkalmankénti sütés egyre sűrűbb lett, ahogy ráéreztünk az ízére.
Honnan jött az ötleted, hogy kovászt készíts?
ORSOLYA A kovászkészítés ötlete csak azután jött, hogy az élesztős-öregtésztás kenyeret már begyakoroltam, és láttam ugyanezen a blogon, majd egy közösségi oldal csoportjában, hogy lehet máshogy is kenyeret készíteni, ahogy nagyanyáink tették: kovásszal. Sok-sok segítséget kaptam haladóktól, hogyan is kell jó kovászt nevelni, és azzal dolgozni. Persze sok-sok megsütött kenyér után is előfordul egy-egy olyan, ami nem sikerül, de emiatt nem szabad elkeseredni.
Mesélj pár mondatot a kovászodról!
ORSOLYA A kovászomat kizárólag teljes kiőrlésű rozslisztből készítettem, és azzal is etetem.
Jól értettem, hogy eteted? Tehát az igazi kovász olyan, mintha egy élőlény lenne, aki segíti a munkádat?
ORSOLYA Így is el lehet képzelni, van, aki nevet is ad a kovászának. Hetente legalább egyszer érdemes lisztet és vizet adni neki, ilyenkor mindig nagyon hálásnak érzem.
Talán ezért is különlegesebbek a kovászos kenyerek élesztős társaiknál. Mennyi időt töltesz kenyérsütéssel?
ORSOLYA Általában kétnaponta szoktam kenyeret sütni, kivéve, ha 30 fok felett van a hőmérséklet. Akkor nem indítom be a sütőt, és mi is boltban veszünk, de már alig várjuk ilyenkor, hogy újra házi kenyér kerüljön az asztalra.
Csak egyféle kenyeret készítesz, vagy többfélével is próbálkoztál már?
ORSOLYA Kezdetben fehér kenyér alaprecepttel próbálkoztam, és amikor már ment, akkor kezdtem új dolgokat kipróbálni, keverni a liszteket, hozzáadni dolgokat, mint pl.: reszelt csicsóka, vagy aszalt paradicsom, ezernyi variáció van.
A nyál is összefut a számban, mikor ezeket hallom. Géppel egyébként készítesz még, vagy inkább te magad szereted gyúrni a tésztát?
ORSOLYA Jelenleg egy dagasztógép a segítőtársam, amit nagyon szeretek, mert bekészítve az alapanyagot szépen összedolgozza, én pedig addig tudok mással foglalkozni. Hétvégén vagy ünnepekre általában kézzel dagasztok.
Mit üzensz azoknak, akik szeretnék kipróbálni a kenyérsütést, de egyelőre még nem mertek belevágni?

ORSOLYA A legfontosabb a kenyérsütésben, hogy kell egy egyszerű, bevált alaprecept, és azzal kell elkezdeni próbálkozni. Valamint a jó alapanyagok: szerencsésnek érzem magam, mert a közeli malomból kiváló lisztet tudunk vásárolni. Sütés közben pedig a legfőbb motiváló erő, hogy tudom, amit készítek egészséges, minden összetevőjét ismerem, így minőségi kenyér kerülhet az asztalra.

Írta: Szabó-Kiss Beáta 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése