2015. június 16., kedd

Zene

Ligeti száz metronómja


A
 közelmúltban tőlem szokatlan, és merőben új fordulatra szántam el magam: megnéztem az egyik videómegosztó portálon Ligeti György: Poème Symphonique For 100 Metronomes, azaz Szimfónikus költemény 100 metronómra c. művét. (Szimfónikus költemény: Jellegzetes programzenei műfaj a 19. sz.-ban, zenekarra írt szabad formájú kompozíció, mely általában irodalmi alkotásból veszi programját”.[1]) Valóban nem szokványos tőlem, hogy a klasszikus zene harmóniáit kedvelő fülem ellenére a XX. század eme egyedülálló „darabja” egyáltalán figyelmem középpontjába került, hiszen a szó szoros értelmében nem is zenéről beszélünk.

       A szimfónikus költemény feltételezi, hogy legalább egy zenekar jelen legyen, azonban ebben az esetben, bár karmester és zenészek is belépnek a mű elején, a „hangszerek” maguk a metronómok. A „költemény” pedig ezután „íródik”. A színpadon 100 metronóm látható, amelyet 10 zenész a karmester intésére elindít, majd, mint akik jól végezték dolgukat, kisétálnak. A metronómokat különböző sebességre állítják, percekig ketyegnek, majd szépen lassan, egymást követve, maguktól leállnak.

       Első találkozásom a darabbal az egyetemen történt, amikor felháborodva hirdettem, hogy ennél borzalmasabb művet életemben nem hallottam, és egyáltalán, miért fárasztja valaki ezzel az embereket. Most azonban katartikus élményben volt részem, szinte látomások jelentek meg előttem. Az általam látott feldolgozásban egy templom padjaira állították a metronómokat. A majdnem 15 perc ketyegés újra megvilágosította számomra azt az örök törvényt, hogy a művészet a mindenkori társadalom lelkivilágának lenyomata.

       Életem egy szakasza újra lepergett előttem: metrókocsik, emberek bukkantak fel, ahogy lehajtott fővel, fülükben a fülhallgatóval sietnek, vagy a telefonjukat nyomogatják. Lökdösik egymást, mikor belépnek a fülkékbe. Szürkék, egyhangúak, bár azt gondolják, hogy ruhájuk egyedi, mégis uniformisnak tűnik. Majd elindul a szerelvény, felgyorsul, újra megáll, az emberek rohannak tovább. Aztán vonatok kattogását hallottam, láttam a fákat, amelyek elhaladnak mellettem. Majd a város közepén találtam magam, amint némelyek kéregetnek, ordibálnak, csecsemők sírnak, mások pedig nevetnek, cigiznek, olvasnak, beszélgetnek, autók dudálnak. Fejükben nincs muzsika, dallam, csak az óra kattogása, amelynek minden másodpercét pontosan be kell tartani. Megint mások csak némán merednek maguk elé. Aztán leszáll az este, többen otthonukba húzódnak, elcsendesednek, vannak azonban, akik még ekkor is dolgoznak. Némelyek ülve elalszanak a fáradtságtól, majd minden elhalkul, csend lesz.

       Megszületett hát saját költeményem. Ha jól figyelnek, mindenkinek külön műalkotás játszódhat le a fejében. Van tehát program, zenekar, karmester és zenészek. Egyszerűen szimfónikus költemény íródott. Együtt írjuk a zeneszerzővel, aki, bár térben és időben nincs jelen, mégis magunk között érezhetjük néhány percig.

       Kellemes zenehallgatást kívánok!

Írta: Szabó-Kiss Beáta
Kép forrása:
https://www.youtube.com/watch?v=-mUv705xj3U

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése